De rode biet

bietensoep

Terwijl ik gisteren bezig was met het recept couscous met bietjes, feta, sinaasappel en veldsla, en vandaag met bietensoep (ik had nog over ­čśâ), leek het mij gaaf eens beter naar de Hollandse rode biet te kijken; echt een superfood! Ook het hele jaar verkrijgbaar. Ik koop liever al gekookte biet in een zakje of pot dan rauwe die ik nog moet schillen en koken, want ik vind het best lekker vlot een maaltijd op tafel te zetten ­čśë.

Hoe meer ik af weet van voeding, hoe makkelijker het wordt voor de juiste dingen te kiezen. Het stimuleert in ieder geval wel!

Wat maakt de rode biet nou zo gezond?

Het bevat veel vitamines, vezels en mineralen.

Magnesium, kalium, vezels, fosfor en ijzer: je vindt het allemaal in rode bieten. Daarnaast vormen de knollen een rijke bron van vitamines A, B en C, b├Ętacaroteen en foliumzuur.

Rode biet zit vol met antioxidanten

Die antioxidanten zorgen ervoor dat je minder vaak ziek wordt en het ruimt de vrije radicalen op die ziekten zoals kanker kunnen veroorzaken. De antioxidanten in de rode biet zijn fytochemicali├źn.
Fytochemicali├źn vertegenwoordigen die speciale chemische stoffen in een plant waardoor de plant bloeit en wordt beschermt. Wanneer ze geconsumeerd worden door mensen, bieden ze dezelfde voordelen voor onze gezondheid.

Werkt ongiftend

Bieten zuiveren het bloed en de lever en helpt tegen depressies. Door het ijzer hierin, helpt het ook tegen bloedarmoede.

Verlaagt bloeddruk en cholesterol

Rode biet bevat veel nitraten die je lichaam weer omzet in nitriet. De nitraten zorgen voor verhoging van het stikstofmonoxidegehalte in het bloed. Het gas maakt je aderen meer open zodat er meer bloed doorheen kan stromen. Daardoor verlaagt het je bloeddruk. Dit werkt ongeveer 6 uur lang.  Zou een glas bietensap dan ook helpen tegen hoofdpijn? We kunnen het uitproberen!
Bovendien helpen rode bieten te beschermen tegen hart- en vaatziekten en zouden ze cholesterolverlagend werken.

Betere sportprestaties

Door het nitraat werken de mitochondri├źn effici├źnter. Dat zijn de energiefabriekjes in onze lichaamscellen. Als zij effici├źnter werken, heb jij meer energie! Het nitraat zorgt ook voor meer zuurstof in je spieren, dat je gaat helpen in je uithoudingsvermogen.

Wat ga jij maken met bietjes? Laat je reactie hieronder achter ­čśŐ.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *